Rozvoj retail developmentu limituje tvrdá konkurence na trhu

Hlavní stránka / Novinky na webu / Rozvoj retail developmentu limituje tvrdá konkurence na trhu

28.4.2017

Rozvoj retail developmentu limituje tvrdá konkurence na trhu Největší brzdou v rozvoji retailového developmentu je podle ředitelů developerských firem především tvrdá konkurence. Nejmenší vliv na rozvoj má naopak nedostatek financí nebo neochota bank financovat projekty. Pro rentabilitu nových projektů obchodních center je klíčová dopravní dostupnost a umístění lokality na dopravním uzlu. Velkou fluktuaci nájemců zaznamenala třetina developerských společností. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q1/2017 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností KPMG Česká republika.

„Penetrace trhu je v České republice velice vysoká a prostor pro novou výstavbu velkých center naopak již značně limitovaný. V budoucnu uvidíme spíše rekonstrukce stávajících center než výstavbu nových. Výjimkou jsou některá krajská města, kde ještě prostor pro výstavbu středně velkých obchodních center je a jejich výstavbu tam uvidíme,“ uvádí Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research. Další brzdou rozvoje je pak byrokracie ze strany státu a požadavků, které jsou jím na firmy kladeny. Nejmenším problémem pro rozvoj je naopak nedostatek financí nebo neochota bank financovat projekty a časté změny v daňové oblasti.

Pro rentabilitu stavebního projektu obchodního centra je podle developerských společností naprosto klíčová dopravní dostupnost a lokalita na tzv. dopravním uzlu. „Pro nájemce je naprosto klíčová dobrá lokalita. Poroste poptávka po kvalitních, moderních plochách v obchodních centrech a lokalitách, kde je kvalitní mix nájemců, kteří společně tvoří dostatečnou nabídku pro zákazníky. Tento trend je ostatně již patrný zejména u světových značek,“ říká Omar Koleilat, generální ředitel skupiny Crestyl.
 
V obchodních centrech letos podle ředitelů developerských společností nejvíce přibydou tradičně oblíbené značky (50 procent), následované výdejními místy pro internetové obchody a restauracemi či kavárnami (obě 33 procent). Příliv nových značek ze zahraniční se naopak v nejbližší budoucnosti neočekává.
 
„Růst či pokles míry neobsazenosti je zejména závislý na lokalitě retailových prostor. Jako příklad bych uvedl zavedené nákupní ulice v centru Prahy, kde se na uvolněný prostor čeká i několik let, či nákupní centra v dobré lokalitě a se správným složením nájemců jako například Centrum Chodov či Nový Smíchov, kde je nulová neobsazenost. Naopak retail, který není v dobré lokalitě, bude do budoucna ohrožen poklesem míry obsazenosti,“ tvrdí Alois Vyleta, Managing Director, CA Immo Real Estate Management Czech Republic, s. r. o.
 
Nové prodejní plochy dělené dle cenové úrovně budou zastoupeny zejména hlavním proudem (67 procent), významné místo budou mít i prodejny diskontního charakteru (33 procent). Zastoupení luxusních značek bude v celkovém mixu podstatně nižší (17 procent). Vyšší míru fluktuace nájemců přitom aktuálně zaznamenala jen třetina (33 procent) ředitelů developerských společností.

Autor: Tomáš Johánek   |   Sekce: Investiční trh | Novinky na webu   |   Tisk   |   Poslat článek známému

Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


 Datum  

Anketa

Jaký je pro vás nejoblíbenější zdroj o nových rezidenčních projektech?

80% (21)

7% (2)

7% (2)

3% (1)


Přihlášení

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

2012 MEDIATO, Všechna práva vyhrazena. Bez souhlasu redakce je zakázáno publikovat jakékoli materiály z tohoto webu 

Všechna práva vyhrazena © 2018 NETservis s.r.o.